Data worden op steeds grotere schaal gebruikt om processen te optimaliseren, voorspellingen te doen, en meer. In de groene sector speelt dataverzameling en digitalisering een steeds grotere rol.
Digitalisering en technologie krijgen in het groene onderwijs nog maar mondjesmaat aandacht. Gelukkig ontstaan meer en meer initiatieven voor een inhaalslag. Een mooi voorbeeld is de Fruit Tech Campus. Gedreven vertelt directeur Harrij Schmeitz over de vernieuwing van educatie in fruit.
Lees meerMen heeft zich altijd gebaseerd op waarnemingen om processen bij te sturen en te verbeteren. Echter, het aantal data, de kwaliteit en de snelheid waarmee ze worden geproduceerd en met elkaar in verbinding staan is nieuw. Zo ontstaat ‘big data’. Big data zijn een nieuwe grondstof, voor de hele maatschappij. Big data moet worden ontgonnen, data mining, waarbij gericht wordt gezocht naar statische verbanden tussen verschillende verzamelingen van data (algoritmes). Big data moet ook toegankelijk worden gemaakt en worden gedeeld, data sharing, waardoor ze nuttig gebruikt kunnen worden en van meerwaarde kunnen zijn.