De skills die Goedele noemt zijn beroep overstijgende skills. Hoe ondersteun je die? Een lerende organisatie bevordert wendbaar vakmanschap: zorg ervoor dat mensen zich kunnen blijven ontwikkelen. Dit kan op taakniveau, door collega’s en leidinggevende of in de organisatie zelf. En laat je hierbij ondersteunen door de opleider: de school komt naar het bedrijf.
Skills beschrijft vaardigheden en eigenschappen van de wendbare vakmens. Dan blijkt dat sommige loopbaanwisselingen tussen sectoren ineens logisch, omdat je deze vanuit onderliggende skills bekijkt. Een functie als bakker kan dan veel gemeen hebben met een administratief medewerker.
Download hier de presentatie van Goedele
Liesbeth van de Vegt van S-BB ging in op de vraag: wat vraagt het concept van Wendbare Vakmensen van onderwijspartners? Hoe kan S-BB helpen bij het flexibiliseren van de (stukjes van) opleidingen en meedenken in het opbouw van programma’s tot diploma’s? De huidige structuren, dossiers en certificaten lenen zich goed voor bijscholing, aldus Liesbeth. Benut die mogelijkheden. Soms hebben we nog wat last van de beperkingen die voortkomen uit de historische tweedeling tussen ROC’s en AOC’s, maar de hoop is dat deze snel worden opgelost.
Tot slot gingen de aanwezigen aan de slag met het beantwoorden van de vraag hoe groene onderwijsinstellingen moeten inspelen op de vragen uit de LLO-markt? Wat moeten we anders of beter doen? Hieruit kwamen een aantal nuttige bevindingen en tips:
- De primaire verantwoordelijkheid voor het opleiden ligt bij het bedrijf. Maar de opleider kan hier goed bij ondersteunen. Pak die rol.
- Ondernemen = innoveren. En innoveren = leren. Door het zo te benoemen valt het kwartje bij werkgevers soms eerder.
- Maak ook onderscheid tussen leren en opleiden. Leren kan heel breed zijn en hoeft niet altijd te betekenen dat je in de schoolbanken zit.
Bekijk hieronder het hele webinar terug.