Workshops
Na het plenaire deel gingen de deelnemers uiteen in 8 verschillende workshops. Met goede voorbeelden of juist een kansrijke uitdaging. Elke workshop trapte af met een korte introductie, daarna ging men in gesprek met de andere deelnemers.
Er werd gebrainstormd in het online whiteboard Miro.
Bekijk het Mirobord (log in met je eigen account, dit is eenvoudig aan te maken)
Tips en adviezen uit de workshops:
Doe daar tegelijk niet té ingewikkeld over: (bijna) alles is al een keer bedacht. Knip/plak/ontwikkel naar maatwerk Samenwerken aan LLO in het praktijkcluster Food – Nancy Boterblom (Clusius College & praktijkcluster Food van CIV Groen) Hoe komen we tot een gezamenlijk arrangement voor bijscholing op bedrijfsspecifieke vaardigheden in de food? Een nieuwe brancheopleiding voor boomkwekerij – Robert Soesman (Talentboom) Wat maakt brancheopleidingen zo succesvol als vorm van beroepsonderwijs? - Jolanda Rosloot (Kasgroeit) In meerdere branches (bijvoorbeeld glastuinbouw, hoveniers/groenvoorzieners) bestaan eigen brancheopleidingen. Jolanda Rosloot van Kasgroeit is, met onder meer CIV Groen partner Glastuinbouw Nederland, betrokken bij de Brancheopleiding Glastuinbouw. Deze is gericht op werkenden in de glastuinbouw en blijkt te voorzien in een behoefte. Wat is het geheim van de aanpak? En wat kunnen scholen en andere branches hier van leren? Zij-instromers in de Food – Arry Verhage (Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie SOL) In Noord-Nederland ontwikkelen bakkerij- en zoetwaren bedrijven, MBO Life Sciences, ROC Friesland College en VHL samen, vanuit het Bakery Sweets Center, nieuwe opleidingen en cursussen waaraan medewerkers en zij-instromers actief deelnemen. Wat zijn de succesfactoren en waar liggen kansen? Een kijkje buiten het groen - Ineke Magdelijns (ROC van Twente) Een online omgeving voor cursussen en trainingen – Judith Custers (Citaverde College) Citaverde College heeft een eigen webshop voor cursussen. Hoe zit dit in elkaar, door wordt deze bemenst en hoe werkt het in de praktijk? Waar moet je aan denken als je binnen je eigen organisatie ook een digitale omgeving voor cursussen wilt opzetten? De kracht van het praktijkleren in het mbo – Liesbeth van der Vegt (S-BB) Hoe kan het mbo aan werkenden en werkzoekenden vraaggericht om,- her- en bijscholing kan bieden? We kijken naar: 1. leerbanen met een bbl-opleiding, 2. leerbanen met een opleiding tot mbo-certificaat en 3. praktijkleren met een praktijkverklaring voor kwetsbare doelgroepen waarvoor een mbo-diploma/certificaat (nog) niet haalbaar is. Artificial Intelligence en toepassingen in de groene sector - Caroline Wolderling (Kwartiermaker Digitalisering & Technologie Groenpact) & Jolanda Bakker (werkgroep Human Capital van de Nederlandse AI Coalitie) Het Versnellingsprogramma Digitalisering & Technologie (GroenPact) ontwikkelt samen met de Nederlandse AI Coalitie awareness-modules voor professionals (onderwijs vanaf mbo-niveau & LLO) over Artificial Intelligence en toepassingen daarvan in de groene sector. Welke elementen zou het ontwikkelteam mee moeten nemen in termen van inhoud, skills, vorm en proces? En hoe zien de deelnemers deze AI-module in een context met andere onderwerpen zoals data science, sensortechnologie en robotica?
Overzicht workshops en presentaties:
De adviseurs van Talentboom adviseren medewerkers in de Boomkwekerij over hun ontwikkeling en passende scholing. In samenwerking met de doorgaans kleine regionale opleidingen van de AOC's wordt een nieuwe brancheopleiding ontwikkeld. Wat komt hier bij kijken?
In de bouwsector ontwikkelen 12 ROC's, in nauwe samenwerking met een aantal marktpartijen, flexibel en vraaggestuurd onderwijs voor Timmeren en Metselen. Hoe doen zij dat? Daarna gaan we aan de slag met de vraag “Hoe maximaliseer je betrokkenheid en verbinding binnen een cultuuromslag die nog niet door alle projectmedewerkers als zodanig wordt ervaren?”