Publicatiedatum: 27-10-2020

Tekst: Esmee Meijs
Foto's: de Jam Fabriek

Groen onderwijs

Jamfabriek betrekt ook het groen onderwijs bij de (her)lancering van het concept. Diverse jonge studentondernemers van de HAS komen bij Jamfabriek terecht. Directrice van de HAS - Liz Chermin – spreekt over een perfecte aanvulling op elkaars kwaliteiten. Chermin: “Ondernemerschap zit in ons hart. Veel van onze studenten hebben een eigen bedrijf waarmee ze afstuderen. Via ons Topklasprogramma worden ze betrokken bij Jamfabriek. Ze komen in een community terecht waar ze gebruik maken van de faciliteiten en samenwerkingen aangaan met andere ondernemers. Er ontstaat een soepele overgang van studeren naar ondernemen in de ‘echte wereld’. Jamfabriek zorgt voor de ruimte, de community en de onverwachte combinaties en wij voor het coachen en opleiden van de jongeren.”

"Jamfabriek is een ontzettend interessante werkplek"

Ontmoet de ‘Jammers’!

Een van de bedrijven die neerstrijkt in Jamfabriek, zijn de mannen van AgroExact. Ze hebben een weerstation ontwikkeld dat bij het perceel van de boer geïnstalleerd kan worden. Lokale en betrouwbare weersinformatie bespaart boeren tijd en geld. Er wordt efficiënter beregend en de teler maakt minder ritten langs alle percelen.  Dit is het slimme idee van de drie jonge ondernemers Sven Boogaard, Thomas Brocken en Niek van Andel. Met een commerciële man, een ICT-kenner en een weerfanaat vormen ze een complementair team. Eind 2018 kwamen ze op een data-foodevenement in contact met Jamfabriek.

Sven van den BoogaardSven van den Boogaard

Boogaard: “Jamfabriek is voor ons een ontzettend interessante werkplek, die op het eerste gezicht niet voor de hand liggend is. De meeste andere bedrijven die er zijn gevestigd, richten zich echt op de food. Onze focus ligt meer bij agriculture. Deze plek geeft ons de kans om met andere ondernemers in contact te komen en samen te sparren. Het community-aspect is voor ons erg waardevol. Er zijn allerlei bedrijven gevestigd die zich in verschillende fases bevinden. Wij kunnen veel leren van bedrijven die een stap verder zijn dan de startup-fase. Van hen krijgen we goede adviezen voor ons bedrijf.”

"We staan de komende jaren voor grote uitdagingen op het gebied van agrifood, die we alleen samen kunnen bereiken"

Het concept

Jamfabriek biedt toonaangevende foodbedrijven, start-ups en scale-ups de kans om zich bij een food community aan te sluiten. Met bijzondere gezamenlijke faciliteiten specifiek ingericht voor foodondernemers, zoals een proefkeuken, vergaderkeuken en auditorium. Ook krijgen ‘Jammers’ – zoals de ondernemers uit de Jamfabriek worden genoemd - allerlei mogelijkheden op het gebied van begeleiding, financiering en begeleiding vanuit het bedrijfsleven. Community manager Kim Helmer is vanaf het eerste moment betrokken bij het nieuwe project. Helmer: “Naast begeleiding en coaching, bieden we ook toegang tot een groot netwerk van partners, zoals Agrifoodcapital, HAS, JADS, Helicon, Rabobank en Gemeente ’s-Hertogenbosch. We willen met elkaar een ecosysteem bouwen en foodondernemers verbinden. We staan de komende jaren voor grote uitdagingen op het gebied van agrifood, die we alleen samen kunnen bereiken.”

Meer weten over Jamfabriek? Neem een kijkje op www.jamfabriek.nl.

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Terug naar boven