Publicatiedatum: 24-01-2023

Tekst: Inge van den Berg
Foto’s: Nina Slagmolen

 We spraken een aantal van de impactmakers uit de lijst over hun rol in de voedseltransitie. Waar zetten zij op in?

Kennis verspreiden

Sil de Weerd (Eigenaar Beter (W)eten) kwam tijdens zijn opleiding Voeding & Voorlichting aan het Clusius College in Alkmaar (nu Vonk) voor het eerst in aanraking met de grote impact van de Westerse voedingspatronen. “Vanaf het moment dat ik mij echt begon te verdiepen in de effecten van voeding op gezondheid en onze aarde, ben ik een grote voorstander geworden van de eiwittransitie.”

Sil de Weerd

Met zijn eigen bedrijf ‘Beter (W)eten’ zet De Weerd zich in om deze boodschap door te geven aan de volgende generatie. Hij organiseert activiteiten in het primair en voortgezet onderwijs, gericht op gezonde voeding en lifestyle. “Het sterk verminderen van de vleesconsumptie is naar mijn mening dé manier om het meeste effect te realiseren. Vlees mag van mij meer een delicatesse worden: meer genieten met minder impact.”

Inclusiviteit

Ook Anke Brons (Postdoctoraal onderzoeker Wageningen University & Research) heeft dit jaar een plekje weten te bemachtigen in de Food100 lijst. Brons houdt zich bezig met inclusiviteit binnen de voedseltransitie, voor veel mensen  een ongrijpbaar begrip. “Het is belangrijk om de verschillende transitiepaden die mensen bewandelen, te her- en erkennen. Dit betekent bijvoorbeeld voor voedselbeleid dat het meer in samenspraak met verschillende bevolkingsgroepen gemaakt moet worden. Hoe passen zij duurzaam en gezond voedsel in hun dagelijks leven toe, wat werkt voor hen en wat hebben zij nodig?”

Horeca belangrijke schakel in transitie

De voedseltransitie is niet alleen vanuit een consumentenperspectief belangrijk, ook de horeca kan een belangrijke rol vervullen. Inge Meijs (Managing Director Gastronomixs): “Ik kijk vanuit het perspectief van professionele koks. Zij hebben een belangrijke rol als het gaat om het creëren van trends.” De belangrijkste missie van Gastronomixs is het creëren van een ultieme tool voor chefs: recepten in de vorm van bouwstenen. Hiermee kunnen zij eenvoudig nieuwe gerechten creëren of bestaande gerechten aanpassen. Op deze manier wordt indirect het eetgedrag van de consument beïnvloed, aldus Meijs: “In restaurants worden foodtrends geboren. Door bijvoorbeeld minder dierlijke producten te gebruiken en groenten in de spotlights te zetten, inspireert dit gasten om ook thuis eens wat anders te proberen.”

"Zowel consumenten als bedrijven moeten samenwerken om de voedseltransitie tot een succes te maken"

Samenwerking

Zowel consumenten als bedrijven moeten samenwerken om de voedseltransitie tot een succes te maken. Laura Roebroeck (Groenpact & Wij Zijn Katapult) focust zich vooral op leren en ontwikkelen binnen de voedseltransitie: “De koplopers maken zich nieuwe kennis en vaardigheden wel eigen, maar de uitdaging ligt bij de grote groep vakmensen en professionals die nu handen en voeten moeten gaan geven aan nieuwe verdienmodellen en andere manieren van werken.” 

 Laura Roebroeck

 "Jongeren moeten veel meer aandacht krijgen in de voedseltransitie"

Maria Geuze (Groenpact Jongerenplatform & Directeur SFYN) was een van de organisatoren van de Food100 Trend Table. “De transitie naar duurzame oplossingen gaat langzaam verloopt en kost veel tijd. We hebben partijen nodig die bruggen slaan tussen ideeën, projecten en mensen om die processen te versnellen. Ik ben ervan overtuigd dat jongeren de verbindende factor kunnen zijn in deze vraagstukken door een positieve benadering van de huidige complexiteit over te brengen. Daarom zouden jongeren veel meer aandacht moeten krijgen in de voedseltransitie.”

 Maria Geuze

Beter voedselsysteem

De voedseltransitie bekeken vanuit de consument, bedrijven, horeca, onderwijs en een jongerenperspectief. Het kenmerkt de diversiteit van De Food100. De impactmakers van de Food100 leveren ieder vanuit hun eigen positie en organisatie een positieve bijdrage aan de voedseltransitie. Want alleen samen kunnen we ons voedselsysteem beter, eerlijker en duurzaam maken.

Wie, wat en waarom de Food100?

Het voedselsysteem van nu is niet goed genoeg voor de 21ste eeuw. Ongezonde eetgewoonten, verlies aan biodiversiteit, ongelijke machtsverhoudingen en klimaatopwarming zijn slechts een greep uit de enorme hoeveelheid ongewenste gevolgen van een groeiende wereldbevolking en de noodzaak deze goedkoop te voeden. Gelukkig staan er mensen op die geloven in beter en eerlijker eten en drinken voor iedereen. Zonder hen geen verandering.

Jaarlijks stelt een onafhankelijke jury een lijst samen van de gevestigde leiders en aanstormende talenten uit de gehele voedselketen. We hebben namelijk de jonge én de oudere generatie nodig voor verandering. De Food100 bestaat daarom uit 50 changemakers van onder de 35 jaar en 50 gamechangers van boven de 35 jaar.

De Food100 is een initiatief van AgriFoodCapital, SFYN, Food Inspiration en Foodhub en wordt ondersteund door de Rabobank, Food Valley en Food Impactors.Lees meer

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Terug naar boven